Van een plan naar samen gezond ondernemen

Een winkel automatiseren is iets heel anders dan een kassa installeren. Al is die kassa nog zo innovatief, snel en bij de tijd, als je geen goed plan hebt over hoe jij je winkel(s) wilt runnen, heb je er weinig aan. Het begint dus bij een plan en daar vragen we dan ook altijd als eerste naar als we met een ondernemer in gesprek gaan over automatisering.

Aan de slag

Aan elk bedrijf ligt een plan ten grondslag, of dat nou uitvoerig op papier staat of haar basis vindt in een creatief idee in het hoofd van de ondernemer. Het plan wordt in geval het tot uitvoering komt, ten alle tijden gevolgd door een actieplan, het doen. Dit noemen we ook wel de operatie. We gaan het plan ten uitvoer brengen. En wat blijkt? De werkelijkheid ziet er veelal wat anders uit dan we gedacht hadden. Gooi je je plan dan in de prullenbak? Nee hoor. Dat hoeft niet.

Als het anders loopt dan je gedacht had...

De uitvoering loopt vaak niet synchroon met hetgeen we in het plan bedacht of voorzien hadden. Het kan mee- maar het kan ook tegenvallen. In beide gevallen zullen we het plan moeten bijstellen. De omzet loopt bijvoorbeeld harder dan we gedacht hadden: we hebben meer inkoop, meer personeel en meer productie nodig. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de kosten hoger uitvallen dan we gedacht hadden. Hoe dan ook, we moeten weten wat er speelt. Pas dán weten we ook op welke manier we de plannen en de operatie moeten bijstellen.

Plan-do-check-act

Dit proces (Plan – Do – Check – Act) wordt de Deming Cirkel genoemd en is een even simpel als doeltreffend hulpmiddel voor elk bedrijf en voor elk plan. De pay-off van Cocosoft, samen gezond ondernemen, refereert aan deze Deming Cirkel.

Samen gezond ondernemen

De pay-off van Cocosoft, samen gezond ondernemen, staat voor onze missie. Wij mogen dan wel te boek staan als een automatiseringsbedrijf, het gaat ons niet om het automatiseren van klanten. Klinkt dat gek?

Niet als je bedenkt dat je met automatiseren alleen je plan niet ten uitvoer kunt brengen. Het doel van onze producten en diensten is om onze klanten in staat te stellen hun bedrijfsvoering iedere dag en elke keer weer een stapje beter te kunnen laten doen. De automatisering staat dus 100% in dienst van dat doel. Het is een middel en geen doel op zich. De automatisering moet onze klanten maximale grip geven op hun onderneming. Pas dan kun je je plan bijstellen en een beter plan maken. Plan - do - check - act. Dát is wat je met goede automatisering doet.

 

En dáárom willen we dus altijd eerst weten wat het plan van de ondernemer is. Alleen als we dat góed snappen zijn we in staat dit te vertalen naar data, processen en informatie.

 

door Bram van Soest


«